۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۵۶۶۴۰۸
آیت الله جوادی آملی مطرح کرد؛

نقش روزه در باور قیامت| تاکید بر اطعام در ماه مبارک رمضان

حضرت آیت الله جوادی آملی در خصوص نقش روزه در باور قیامت، گفت: چون ماه مبارك رمضان از عظمت خاصي برخوردار است، فرمود خودتان را آماده كرده و از خدا بخواهيد تا ماه رمضان را با بركت و رحمت و مغفرتي كه مي‏ آيد، ادراك كنيد.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی در کتاب حکمت عبادات در خصوص نقش روزه در باور قیامت، اظهار داشت: چون ماه مبارك رمضان از عظمت خاصي برخوردار است، حضرت در ماه شعبان مي ‏فرمايد: خودتان را آماده كرده و از خدا بخواهيد تا ماه رمضان را با بركت و رحمت و مغفرتي كه مي‏ آيد، ادراك كنيد: «با نيّتها و دلهايي پاك از خداوند طلب توفيق براي روزه و تلاوت قرآن نماييد. كسي كه از مغفرت خداوند محروم بماند، در حقيقت شقاوتش كامل است. بياد تشنگي و گرسنگي قيامت باشيد».

وی ادامه داد: در بعضي از روايات فضيلت روزه، آمده است: «روزه بگيريد، تا گرسنه شويد و درد گرسنگان را بچشيد». اين به زبان ما سخن گفتن، و از قدمهاي اوليه است وگرنه چرا بايد بگذاريم كسي گرسنه باشد و خودمان هميشه سير باشيم؟ در قيامت عدّه‏ اي واقعاً گرسنه هستند، غذا مي‏ خورند ولي هرگز سير نمي‏ شوند، همان طور كه در دنيا هرگز سير نمي‏ شدند. چون حسّ آز و طمع تمام شدني نيست، در آخرت هم به صورت ﴿هلْ مِن مزيد﴾ ظهور مي‏ كند. فرمود: شما به فكر گرسنگي و تشنگي قيامت باشيد نه به فكر گرسنگي و تشنگي ديگران، آن را كه بايد در قدم هاي اوليه تأمين كرد.

مفسر برجسته قرآن کریم در بخش دیگری با تاکید بر تصدّق و اطعام در ماه مبارک رمضان ابراز داشت: حضرت فرمود «وتصدّقوا علي فقراءكم ومساكينكم» وظيفهٴ ديگر در اين ماه آن است كه به فقرا و مساكين صدقه بدهيد، اين تصديق نيز بايد با احترام و قصد قربت همراه باشد نه با تحقير يا ترحّم. در بخش ديگري از اين خطبه پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) همگان را به اطعام و دادن افطاري به روزه‏ داران ترغيب مي‏ كند: «هر كس در ماه رمضان به خاطر خدا به روزه‏ دار افطاري بدهد، خداوند ثواب آزاد كردن بنده‏ اي را به او مي‏ دهد و گناهان او را نيز مي‏ بخشد (شايد چون روزه‏ دار خود را آزاد كرده است)»، عرض كردند: يا رسول الله ما توانايي افطاري دادن نداريم چگونه به اين فيض برسيم؟ فرمود: از آتش جهنم خود را برهانيد هر چند به اندازه يك خرما يا نيمي از آن افطاري بدهيد./۱۳۲۳/د۱۰۳/ق

ارسال نظرات